Actieve interactie door behoud rol-gerelateerd taalgevoel

TITEL : “Implications of an Advice-Giving and Teacher Role on Language Production in Adults With Dementia.”

AUTEUR(S) : K. Dijkstra, M. Bourgeois, G. Youmans en A. Hancock, Erasmus Universiteit Rotterdam, Florida State University, Long Island University en George Washington University. 2006.

Samenvatting

In twee studies die in dit artikel worden beschreven is onderzocht of mensen met dementie een adviserende of docentenrol kunnen aannemen ondanks hun cognitieve problematiek en wat dit voor invloed heeft op hun taalgebruik.

Aanpak

In het eerste onderzoek zijn experimenten uitgevoerd waarin mensen met dementie meerdere keren werden geïnterviewd. De interviews hadden twee vormen; het was een sociale conversatie, waarin hen enkele open vragen werden gesteld of er werd hen om advies gevraagd. In het tweede onderzoek kregen mensen met dementie en een controlegroep de docentenrol; ze leerden een student een recept te koken uit een boekje. Bij beide onderzoeken werden de data geanalyseerd en de condities vergeleken.

Conclusies

Beide studies laten zien dat mensen met dementie cognitieve vermogens hebben behouden om actief te communiceren als zij een adviserende of docentenrol krijgen, ongeacht hun geheugenproblemen. Ze vervulden de rollen met bijbehorend rolspecifiek taalgebruik en bijbehorende conventies. Het gebruik van taalvaardigheden ging hen overtuigend beter af in deze settings dan tijdens een sociale conversatie. Dit zijn belangrijke resultaten omdat het laat zien dat de kwaliteit van leven en het zelfvertrouwen van mensen met dementie vergroot kunnen worden door gebruik te maken en actief in te spelen op hun intacte en behouden communicatievermogen. Door hier gebruik van te maken, kan de communicatie en interactie met familie en zorgmedewerkers verbeteren en meer voldoening geven. Deze studies kunnen bijdragen aan een verandering in het heersende beeld van mensen met dementie als afhankelijke, zorgbehoevende patiënten die niet veel meer kunnen, naar mensen die wel nog veel kunnen als er maar een beroep wordt gedaan op hun intacte en behouden mogelijkheden.

Voor meer informatie en vragen: k.dijkstra@fsw.eur.nl

 

Onderzoeken
Leren bij dementie
Actieve interactie door behoud rol-gerelateerd taalgevoel

Deze (Engelstalige) wetenschappelijke publicatie is afkomstig uit 'The Gerontologist', klik hier

Voor een artikel in NRC Handelsblad over leren bij dementie, klik hier