Automatisch en onbewust leren is nog mogelijk bij dementie

TITEL : “Landmark Recognition in Alzheimer’s Dementia: Spared Implicit Memory for Objects Relevant for Navigation.”

AUTEUR(S) : R.P.C. Kessels, A. van Doormaal en G. Janzen, Radboud Universiteit Nijmegen, Donders Institute for Brain, Cognition and Behaviour. 2011.

Samenvatting

De onderzoekers hebben onderzocht of mensen met de ziekte van Alzheimer nog in staat zijn om dingen te leren op basis van het automatische leervermogen.

Aanpak

Er werd een proef gedaan waarbij mensen met de ziekte van Alzheimer en gezonde proefpersonen werden rondgeleid in een virtueel museum. Er werd hen gevraagd op de route te letten en de voorwerpen die op belangrijke oriëntatiepunten stonden, te benoemen.

Conclusies

Op belangrijke oriëntatiepunten, landmarks, stonden voorwerpen, maar ook op andere plekken waren objecten te zien die ze hardop moesten noemen en proberen te onthouden, bijvoorbeeld speelgoed. Bij ruimtelijke oriëntatie en het herkennen van de 'landmarks', worden in de hersenen gebieden actief die bij Alzheimerpatiënten minder goed werken. Zij onthielden de landmarks dan ook helemaal niet goed als ze bewust op het speelgoed moesten letten. Maar als ze zonder deze extra opdracht door het virtuele gebouw moesten dwalen, onthielden ze de voorwerpen op de oriëntatiepunten juist heel goed. Het vermogen om de oriëntatiepunten op de route te herkennen blijkt nog intact. Het onthouden van je route is blijkbaar ook gekoppeld aan een basaal geheugensysteem, dat in tact blijft ook al zijn de hersengebieden voor bewust leren en onthouden aangetast. Dat veel Alzheimerpatiënten toch verdwalen, heeft meer te maken met de veelheid aan prikkels waar ze bij een dagelijkse route op moeten letten. Het onderzoek laat zien dat mensen met Alzheimerdementie nog altijd automatisch en onbewust dingen kunnen leren. Vanuit deze wetenschap kan men de betrokkenen nog wel dingen aanleren. Waarbij het heel belangrijk is dat er een duidelijke en foutloze instructie is omdat het nauwelijks meer te corrigeren is, als het fout wordt aangeleerd.

Voor meer informatie en vragen: r.kessels@donders.ru.nl

 

Onderzoeken
Leren bij dementie
Automatisch en onbewust leren is nog mogelijk bij dementie

Er zijn meerder publicaties geweest naar aanleiding van dit onderzoek. Deze (Engelstalige) wetenschappelijke publicatie is afkomstig uit 'Plos One', klik hier

Voor meer informatie over het onderzoeksinstituut en hun andere onderzoeken:
www.ru.nl/donders
www.alzheimercentrumnijmegen.nl

Voor een artikel in Psy, geschreven door D. Eimers, over het intacte onbewuste geheugen bij mensen met dementie, klik hier

Voor een artikel in Plus Magazine over de mogelijkheid en het belang van leren bij dementie, klik hier