Het gebruik van filmpjes versus andere instructiemethoden voor mensen met de ziekte van Alzheimer.

TITEL : “Het gebruik van filmpjes versus andere instructiemethoden voor mensen met de ziekte van Alzheimer.”

AUTEUR(S) : Viviana Perilli, MA, Guilio E. Lancioni, PhD, Frans Hoogeveen, PhD, Alessandro Caffó, MA, Nirbhay Singh, PhD, Mark O'Reilly, PhD, Jeff Sigafoos, PhD, Germana Cassano, MA and Doretta Oliva, MA

Samenvatting

Achtergrond/doel: In twee onderzoeken is de effectiviteit van het gebruik van filmpjes als een strategie om een persoon met een milde of matige versie van Alzheimer te helpen bij het uitvoeren van dagelijkse activiteiten bewezen.

Methoden: In onderzoek I is het gebruik van filmpjes vergeleken met een al bestaande strategie gebaseerd op verbale instructies. In onderzoek II was het gebruik van filmpjes vergeleken met een andere al bestaande strategie gebaseerd op het gebruik van pictogrammen. Het gebruik van filmpjes en de andere strategieën werd getest met verschillende taken en participanten. De uitkomsten werden vergeleken met andere vormen van behandeling.

Resultaten: Het gebruik van filmpjes was effectief voor alle participanten. De andere twee strategieën waren ongeveer even effectief en er zijn maar een paar verschillen tussen de strategieën gevonden. Twee vormen van waardebepaling voor sociale validatie toonden aan dat externe psychologie studenten en afgestudeerden de prestatie van de patiënten in gebruik van filmpjes beter vonden dan hun prestaties met de andere strategieën.

Conclusie: Het gebruik van filmpjes is een waardevol alternatief voor de andere strategieën om alledaagse activiteiten te ondersteunen voor mensen met Alzheimer.

Onderzoeken
Leren bij dementie
Het gebruik van filmpjes versus andere instructiemethoden voor mensen met de ziekte van Alzheimer.

Voor het officiële onderzoeksrapport, klik hier