Evaluatierapport Veder Verbeeldingsmethodiek

TITEL : “Evaluatierapport Verbeeldingsmethodiek.”

AUTEUR(S) : A. Linn, Universiteit van Amsterdam, Faculteit Maatschappij-en Gedragswetenschappen. In opdracht van Theater Veder, Marjolein Bodegraven. 2009.

Samenvatting

Dit rapport richt zich op de interne evaluatie van de trainingen, huiskamervoorstellingen en informatiemiddagen van de Verbeeldingsmethodiek van Theater Veder in 2008 en 2009.

Aanpak

Na afloop van de huiskamervoorstellingen, trainingen en informatiemiddagen in de regio Amsterdam en Eindhoven hebben de zorgverleners, uit zeer gevarieerde functies, een evaluatieformulier ingevuld. De antwoorden zijn in verschillende categorieën gegroepeerd. Vervolgens is per categorie berekend hoe vaak deze genoemd werd in vergelijking met de andere categorieën binnen het thema. Naar aanleiding hiervan zijn percentages berekend.

Conclusies

In de Verbeeldingsmethodiek staat de belevingswereld van ouderen met dementie centraal. In 2007 is Theater Veder begonnen met het implementeren van deze methodiek waarin theater, poëzie, rolmodellen, muziek en attributen van vroeger worden gebruikt. De methodiek heeft twee doelstellingen. Enerzijds is het doel om het contact met ouderen met geheugenproblematiek te verbeteren waardoor een bijdrage wordt geleverd aan het gevoel van welzijn en het zelfvertrouwen. Anderzijds beoogt de verbeeldingsmethodiek het werkplezier van de zorgomgeving te vergroten. Zowel de huiskamervoorstellingen, trainingen als de informatiemiddagen worden over het algemeen erg positief beoordeeld. Uit de evaluaties van de huiskamervoorstellingen is gebleken dat de zorgverleners met name 'het gebruik van theatrale rolfiguren en attributen die appelleren aan het verleden', '1 op 1 contact' en 'zang' als meest positief ervaren in het contact maken met de doelgroep. Over de effecten op de bewoners benoemden de meeste zorgverleners dat ze zagen dat de bewoners plezier hadden. Dit komt overeen met één van de doelstellingen van Theater Veder, namelijk de kwaliteit van leven verbeteren. Plezier lijkt een instrument dat deze doelstelling kan bewerkstelligen. Een ander effect dat gerapporteerd wordt door de zorgverleners is ‘herkenning’. De bewoners herkennen de gezongen liederen, opgedragen gedichten en de gebruikte attributen. Door middel van deze liederen, gedichten en attributen komen herinneringen naar boven die kunnen bijdragen aan het verhogen van het zelfvertrouwen van de bewoners.
De training werd in zijn totaliteit zeer positief beoordeelt. De zorgverleners vonden de opbouw van de training duidelijk, gestructureerd en helder. Bovendien vonden veel zorgverleners de training zeer leerzaam. Een ander positief punt element van de training was de variatie in het programma. Ook is aan de zorgverleners gevraagd of zij de uitleg van de trainer, dvd en de spelopdracht voldoende vonden. Over het algemeen vonden alle deelnemers van de training de uitleg van de methodiek door middel van de DVD en de toelichting van de trainer voldoende. De oefening scoorde gemiddeld iets lager. Dit lijkt verklaard te kunnen worden doordat veel zorgverleners de oefening (rollenspel) als ‘eng’ ervaren. Wanneer de zorgverleners gevraagd werd de training te beoordelen met een cijfer, werd de training over het algemeen beoordeeld met een 8+. Uit de evaluaties van de informatiemiddag is gebleken dat de managers en andere deelnemers aan deze middag, zich aangesproken voelen tot de methodiek en de mogelijkheden voor de toekomst gaan bekijken. 

Onderzoeken
Ondersteunende activiteiten
Theater
Evaluatierapport Veder Verbeeldingsmethodiek

Voor het officiële onderzoeksrapport, klik hier

Op de website van Theater Veder is meer informatie te vinden over de onderzoeken naar de methode. Daarnaast zijn er veel inspirerende verhalen, ervaringen, foto's en materialen van hun voorstellingen te vinden. Kijk op: www.theaterveder.nl